Het ABVV heeft bij Fabricom onderhandeld dat er geen biologische en ademtesten kunnen uitgevoerd worden. Het ABVV streeft naar een alcohol- en drugsvrije werkplek zodat de veiligheid van al onze collega's niet in gevaar komt.
Drugs en alcohol op de werkplaats.
Wat zijn mijn rechten?
Alcoholgebruik op de werkvloer zorgt vaak voor problemen. Je bent misschien al wel met deze problematiek geconfronteerd? Misschien weet je ook dat hierover recent een Collectieve Arbeidsovereenkomst werd ingevoerd. Deze zou van kracht moeten zijn in de bedrijven sinds ten laatste 1 april 2010.
Waarover gaat het precies ? Kan je werkgever je controleren en een alcoholtest opleggen ? Hoe? Als het resultaat positief is, heeft dit dat gevolgen? Je drinkt graag af en toe een glaasje wijn tijdens je middagpauze … Mag je werkgever dit tegen jou gebruiken? Mag je jezelf verzetten tegen dit soort tests? Op al deze vragen proberen we vandaag een antwoord te geven !
Wat houdt de CAO inzake drugs en alcohol precies in ?
De regelgeving over het welzijn op het werk bepaalt dat elke werkgever aandacht moet hebben voor thema’s zoals veiligheid op het werk, bescherming van de gezondheid en psychosociale belasting van de werknemer. De problemen die voortvloeien uit het gebruik van alcohol of drugs op de werkvloer zijn alom gekend: afwezigheid van het werk, daling van de productiviteit, het niet-opnemen van verantwoordelijkheid, risico op arbeidsongevallen, enz. De sociale onderhandelaars hebben zich er dan ook toe verbonden om een alcohol- en drugsbeleid voor de bedrijven uit te werken. Het resultaat van dit engagement is de invoering van CAO nr. 100 van 1 april 2009. De bedoeling van deze CAO is de bedrijven een kader aan te bieden dat ze vrij kunnen aanvullen.
Hoe voert de werkgever deze preventieve maatregelen in ?
Het is aan de werkgevers om, in een eerste fase, de principes en de doelstellingen vast te leggen van het preventiebeleid dat ze wensen in te voeren (dit moet uiteraard aangepast zijn aan de omvang van het bedrijf, aan de aard van zijn activiteiten en de risico’s die aan deze activiteiten zijn verbonden).
Deze preventieve maatregelen mogen slechts worden ingevoerd nadat de werkgever het CPBW en de OR heeft ingelicht, en deze organen elk hun advies hebben gegeven binnen hun wettelijk bevoegdheidsgebied. Als er geen CPBW is, moet de informatie worden verstrekt aan de syndicale afvaardiging (en als er geen syndicale afvaardiging is, aan de werknemers zelf).
De preventieadviseur kan eveneens tussenkomen bij de werknemers om hen in te lichten over de mogelijkheden tot bijstand die binnen het bedrijf bestaan of door zelf contact op te nemen met een bijstandsdienst als de werknemer daar zelf niet toe in staat is.
Mag mijn werkgever me aan een alcohol- of drugstest onderwerpen ?
Ja, onder bepaalde voorwaarden en voor zover dit voorzien is in het preventiebeleid inzake alcohol en drugs binnen het bedrijf. Dergelijke soorten tests kunnen hiervan inderdaad deel uitmaken, maar in dat geval moet de te volgen procedure duidelijk vastgelegd en ingevoerd zijn via het preventie- en beschermingsbeleid binnen het bedrijf. Te onthouden :
Alcoholgebruik op de werkvloer zorgt vaak voor problemen. Je bent misschien al wel met deze problematiek geconfronteerd? Misschien weet je ook dat hierover recent een Collectieve Arbeidsovereenkomst werd ingevoerd. Deze zou van kracht moeten zijn in de bedrijven sinds ten laatste 1 april 2010.
Waarover gaat het precies ? Kan je werkgever je controleren en een alcoholtest opleggen ? Hoe? Als het resultaat positief is, heeft dit dat gevolgen? Je drinkt graag af en toe een glaasje wijn tijdens je middagpauze … Mag je werkgever dit tegen jou gebruiken? Mag je jezelf verzetten tegen dit soort tests? Op al deze vragen proberen we vandaag een antwoord te geven !
Wat houdt de CAO inzake drugs en alcohol precies in ?
De regelgeving over het welzijn op het werk bepaalt dat elke werkgever aandacht moet hebben voor thema’s zoals veiligheid op het werk, bescherming van de gezondheid en psychosociale belasting van de werknemer. De problemen die voortvloeien uit het gebruik van alcohol of drugs op de werkvloer zijn alom gekend: afwezigheid van het werk, daling van de productiviteit, het niet-opnemen van verantwoordelijkheid, risico op arbeidsongevallen, enz. De sociale onderhandelaars hebben zich er dan ook toe verbonden om een alcohol- en drugsbeleid voor de bedrijven uit te werken. Het resultaat van dit engagement is de invoering van CAO nr. 100 van 1 april 2009. De bedoeling van deze CAO is de bedrijven een kader aan te bieden dat ze vrij kunnen aanvullen.
Hoe voert de werkgever deze preventieve maatregelen in ?
Het is aan de werkgevers om, in een eerste fase, de principes en de doelstellingen vast te leggen van het preventiebeleid dat ze wensen in te voeren (dit moet uiteraard aangepast zijn aan de omvang van het bedrijf, aan de aard van zijn activiteiten en de risico’s die aan deze activiteiten zijn verbonden).
Deze preventieve maatregelen mogen slechts worden ingevoerd nadat de werkgever het CPBW en de OR heeft ingelicht, en deze organen elk hun advies hebben gegeven binnen hun wettelijk bevoegdheidsgebied. Als er geen CPBW is, moet de informatie worden verstrekt aan de syndicale afvaardiging (en als er geen syndicale afvaardiging is, aan de werknemers zelf).
De preventieadviseur kan eveneens tussenkomen bij de werknemers om hen in te lichten over de mogelijkheden tot bijstand die binnen het bedrijf bestaan of door zelf contact op te nemen met een bijstandsdienst als de werknemer daar zelf niet toe in staat is.
Mag mijn werkgever me aan een alcohol- of drugstest onderwerpen ?
Ja, onder bepaalde voorwaarden en voor zover dit voorzien is in het preventiebeleid inzake alcohol en drugs binnen het bedrijf. Dergelijke soorten tests kunnen hiervan inderdaad deel uitmaken, maar in dat geval moet de te volgen procedure duidelijk vastgelegd en ingevoerd zijn via het preventie- en beschermingsbeleid binnen het bedrijf. Te onthouden :
· Het mag enkel om ademtesten en psychomotorische tests gaan. Deze mogen niet geijkt zijn en mogen slechts een indicatie geven. Bloedafnames en urinetests zijn uitdrukkelijk verboden !
· De groep(en) werknemers die aan een dergelijke test kan (kunnen) worden onderworpen moeten van bij het begin duidelijk geïdentificeerd zijn (dit kan bijvoorbeeld uitsluitend gelden voor de werknemers die een veiligheids- of dienstenfunctie uitoefenen) ;
· De te volgen procedure tijdens de test moet gekend zijn (hoe de test afnemen ?)
· Enkel de preventieadviseur of de arbeidsgeneesheer mag deze tests afnemen (dit moet eveneens worden vastgelegd)
· Het (de) tijdstip(pen) waarop de tests mogen worden afgenomen moet(en) zijn afgesproken
· De mogelijke gevolgen van een positief testresultaat moeten vooraf worden vastgelegd.
Ik heb een alcohol- en/of drugstest moeten afleggen op het werk en die is positief gebleken. Welk risico loop ik nu?
Deze test kan enkel preventief worden gebruikt, d.w.z. nagaan of je al dan niet in staat bent om je werk uit te voeren.
Je werkgever kan je geen sancties opleggen en mag zich niet enkel op deze tests baseren.
De privacywetgeving verbiedt immers om individuele resultaten te registreren en te bewaren.
Onthoud dat een dergelijke opsporingstest enkel kan worden afgenomen als je persoonlijk je toestemming hebt gegeven. Ook mogen deze tests enkel worden afgenomen als deze mogelijkheid uitdrukkelijk in het arbeidsreglement is voorzien.
Je werkgever kan je geen sancties opleggen en mag zich niet enkel op deze tests baseren.
De privacywetgeving verbiedt immers om individuele resultaten te registreren en te bewaren.
Onthoud dat een dergelijke opsporingstest enkel kan worden afgenomen als je persoonlijk je toestemming hebt gegeven. Ook mogen deze tests enkel worden afgenomen als deze mogelijkheid uitdrukkelijk in het arbeidsreglement is voorzien.
Het ABVV heeft bij Fabricom onderhandeld dat er geen biologische en ademtesten kunnen uitgevoerd worden. Het ABVV streeft naar een alcohol- en drugsvrije werkplek zodat de veiligheid van al onze collega's niet in gevaar komt.