Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd, er zijn nog enkel opvolgingspunten.
Opvolgingspunten
Verlenging Brugpensioen
De WNA vraagt hoe ver de onderhandelingen staan wat betreft de verlenging brugpensioen.
De directie meldt dat zij de sectorale onderhandelingen afwachten en op bedrijfsvlak nog geen beslissing willen nemen. Momenteel zijn deze nog volop in onderhandeling en verlopen stroef.
De WNA vraagt ingeval er geen beslissing is voor 30-06-2011 de huidige CAO met 6 maand te verlengen. De directie zegt dat zij alle mogelijkheden zullen bekijken maar wachten is de boodschap.
Eerst kijken wat er op sector vlak beslist wordt.
Pakuren
De WNA vraagt wat er misgelopen is met de ondertekening van de CAO “Pakuren”.
Volgens de directie was er toch geen eensgezind akkoord bij de sociale partners en is er nooit overgegaan tot ondertekening. Blijkbaar gaat het hier om een misverstand en is er nu wel degelijk een akkoord tot stand gekomen. De nodige documenten gaan overgemaakt worden aan de secretarissen van de verschillende vakbonden ter ondertekening.
Functieclassificatie
De WNA vraagt om de functies die weergegeven zijn in de huidige barema’s aan te passen aan het jaar 2011. Het gaat hier om het barema’ van Fabricom en het ENI-statuut. Deze dateren respectievelijk van de jaren 1964 en 1946. Veel bedienden vragen aan welke eisen moet voldaan worden om de stap te zetten naar een hogere functie.
De WNA vraagt hoe ver de onderhandelingen staan wat betreft de verlenging brugpensioen.
De directie meldt dat zij de sectorale onderhandelingen afwachten en op bedrijfsvlak nog geen beslissing willen nemen. Momenteel zijn deze nog volop in onderhandeling en verlopen stroef.
De WNA vraagt ingeval er geen beslissing is voor 30-06-2011 de huidige CAO met 6 maand te verlengen. De directie zegt dat zij alle mogelijkheden zullen bekijken maar wachten is de boodschap.
Eerst kijken wat er op sector vlak beslist wordt.
Pakuren
De WNA vraagt wat er misgelopen is met de ondertekening van de CAO “Pakuren”.
Volgens de directie was er toch geen eensgezind akkoord bij de sociale partners en is er nooit overgegaan tot ondertekening. Blijkbaar gaat het hier om een misverstand en is er nu wel degelijk een akkoord tot stand gekomen. De nodige documenten gaan overgemaakt worden aan de secretarissen van de verschillende vakbonden ter ondertekening.
Functieclassificatie
De WNA vraagt om de functies die weergegeven zijn in de huidige barema’s aan te passen aan het jaar 2011. Het gaat hier om het barema’ van Fabricom en het ENI-statuut. Deze dateren respectievelijk van de jaren 1964 en 1946. Veel bedienden vragen aan welke eisen moet voldaan worden om de stap te zetten naar een hogere functie.
De directie zegt dat er inderdaad misschien eens een opfrissing moet komen wat betreft de functies bij de bedienden. Dit gaat bekeken worden, antwoord volgt later.
Er wordt ook een stop toegeroepen aan het uitdelen van functietitels bij de niet gebaremiseerde bedienden. Momenteel worden er functietitels en naamkaartjes gecreëerd dat het de spuigaten uitloopt. De directie zegt dat dit moet stoppen en gaat dit een halt toeroepen. Dus er gaan functietitels geschrapt worden.
De functietitel “Technician” is al geschrapt en terug opgenomen in de barema’s.
Voor de functietitels “calculator,estimator en site supervisor” is het onderzoek nog lopende en van zodra dit afgerond is zal dit medegedeeld worden. Gaan deze terug in de barema’s opgenomen worden of niet?
Hay-classificatie voor kaderleden is van toepassing vanaf Rang 16.
Lijst Promoties
De WNA zegt dat zij tot op heden geen lijst ontvangen hebben van de promoties bij de bedienden.
De directie zegt dat zij het nodige zal doen.
Interims
De WNA vraagt of er een screening gedaan werd betreffende de aanwerving van interims.
Volgens de directie heeft deze plaatsgevonden en is er overgegaan tot het vast aanwerven van interims. Naar de toekomst toe zal dit permanent opgevolgd worden. Bedoeling is om interims na 1 jaar een vast contract te geven.
Er wordt ook een stop toegeroepen aan het uitdelen van functietitels bij de niet gebaremiseerde bedienden. Momenteel worden er functietitels en naamkaartjes gecreëerd dat het de spuigaten uitloopt. De directie zegt dat dit moet stoppen en gaat dit een halt toeroepen. Dus er gaan functietitels geschrapt worden.
De functietitel “Technician” is al geschrapt en terug opgenomen in de barema’s.
Voor de functietitels “calculator,estimator en site supervisor” is het onderzoek nog lopende en van zodra dit afgerond is zal dit medegedeeld worden. Gaan deze terug in de barema’s opgenomen worden of niet?
Hay-classificatie voor kaderleden is van toepassing vanaf Rang 16.
Lijst Promoties
De WNA zegt dat zij tot op heden geen lijst ontvangen hebben van de promoties bij de bedienden.
De directie zegt dat zij het nodige zal doen.
Interims
De WNA vraagt of er een screening gedaan werd betreffende de aanwerving van interims.
Volgens de directie heeft deze plaatsgevonden en is er overgegaan tot het vast aanwerven van interims. Naar de toekomst toe zal dit permanent opgevolgd worden. Bedoeling is om interims na 1 jaar een vast contract te geven.
Nieuwe Punten
Document loonsverhoging
De WNA vraagt om terug te keren naar het document dat enkele jaren geleden gebruikt werd voor het melden van een eventuele loonsverhoging bij aanvang van het nieuwe jaar. Dit document gaf een beter overzicht dan het huidige document dat nu verdeeld wordt. Bij een eventuele loonsverhoging kon men het verschil maken tussen een barema- en of een meriteloonsverhoging.
De directie zegt dat dit geen probleem kan zijn en zal het nodige doen.
De directie zegt dat dit geen probleem kan zijn en zal het nodige doen.
Treinabonnement
De WNA vraagt of een treinabonnement op jaarbasis kan genomen worden; nu is dit op maandbasis.
Voor de directie is dit geen probleem maar de terugbetaling van het abonnement zal op maandbasis blijven gebeuren.
Onthaal
De WNA merkt op dat op de onthaaldag weinig of niets gezegd is over de voordelen in natura waar betaald moet voor worden (GSM, CO2 taks enz.).
De directie zegt dat dit voorzien is op de eerste dag dat de werknemer in het bedrijf start. Er is die dag dan ook een klein onthaal voorzien. Het peterschap speelt hier ook een belangrijke rol in.
Arbeidsvoorwaarden worden meegegeven als het contract getekend wordt. Nieuwe bedienden worden aangenomen volgens het huidige statuut. De maandelijkse onthaaldag zal volgens een vaste procedure verlopen.
Kilometervergoeding
De WNA vraagt of er geen mogelijkheid bestaat om de vergoedingen “kilometers in opdracht” nu aan te passen. Momenteel zijn de prijzen van benzine en diesel nog nooit zo hoog geweest.
De directie zegt dat er een overeenkomst afgesloten is door alle partijen en die loopt van september tot eind augustus het daarop volgende jaar. Dus, begin september zullen de nieuwe tarieven medegedeeld worden zoals afgesproken.
De WNA vraagt om rekening te houden met alle parameters( onderhoud, verzekering enz.) en niet enkel met de prijs van de brandstof.
De directie zegt dat jaarlijks met alle parameters rekening gehouden wordt en zal dit gedetailleerd overmaken aan de sociale partners in september.
Overuren
De WNA zegt dat er momenteel problemen zijn wat betreft overuren. Bedienden maken overuren maar mogen ze niet verletten. Volgens sommige operationele is dit in het belang van Fabricom.
De directie zegt dat ze dit zal onderzoeken.
Refter Ukkel
De WNA vraagt of er nog een toekomst is voor de maaltijden in de refter van Ukkel. Het personeel dat nog maaltijden benut in de refter is geslonken tot een 40-tal personen. De prijs van de maaltijden is de laatste jaren verdubbeld. De porties zijn niet wat ze moeten zijn. Er was een afspraak dat de prijs niet hoger mag zijn dan de waarde van één maaltijdcheque. Wat is de bedoeling op langere termijn? Is er nog een toekomst in de huidige vorm of wordt er naar andere oplossingen gezocht?
De directie zegt dat er naar de toekomst geen veranderingen zijn wat betreft de maaltijden in de refter. Er is inderdaad een grote terugval wat betreft het aantal maaltijden. Vroeger waren er externe personen die gebruik maakten van de refter, maar om veiligheidsredenen en ook de goedkope prijs voor buitenstaanders is hier een einde aan gekomen. Het probleem zal voorgelegd worden op het volgende directiecomité. Antwoord volgt later.
Leasingwagens
De WNA merkt op dat er grote veranderingen op til zijn wat betreft het toewijzen van leasingwagens.
Bedienden die vroeger recht hadden op een wagen uit categorie C worden nu ondergebracht in de D categorie. Wat is hier de oorzaak van?
De directie zegt dat ze met een Update begonnen zijn wat betreft de categorie leasingwagens. Ze zijn tot een besluit gekomen dat veel bedienden (kaders) in een te hoge categorie zijn ingeschreven.
De WNA vraagt of een treinabonnement op jaarbasis kan genomen worden; nu is dit op maandbasis.
Voor de directie is dit geen probleem maar de terugbetaling van het abonnement zal op maandbasis blijven gebeuren.
Onthaal
De WNA merkt op dat op de onthaaldag weinig of niets gezegd is over de voordelen in natura waar betaald moet voor worden (GSM, CO2 taks enz.).
De directie zegt dat dit voorzien is op de eerste dag dat de werknemer in het bedrijf start. Er is die dag dan ook een klein onthaal voorzien. Het peterschap speelt hier ook een belangrijke rol in.
Arbeidsvoorwaarden worden meegegeven als het contract getekend wordt. Nieuwe bedienden worden aangenomen volgens het huidige statuut. De maandelijkse onthaaldag zal volgens een vaste procedure verlopen.
Kilometervergoeding
De WNA vraagt of er geen mogelijkheid bestaat om de vergoedingen “kilometers in opdracht” nu aan te passen. Momenteel zijn de prijzen van benzine en diesel nog nooit zo hoog geweest.
De directie zegt dat er een overeenkomst afgesloten is door alle partijen en die loopt van september tot eind augustus het daarop volgende jaar. Dus, begin september zullen de nieuwe tarieven medegedeeld worden zoals afgesproken.
De WNA vraagt om rekening te houden met alle parameters( onderhoud, verzekering enz.) en niet enkel met de prijs van de brandstof.
De directie zegt dat jaarlijks met alle parameters rekening gehouden wordt en zal dit gedetailleerd overmaken aan de sociale partners in september.
Overuren
De WNA zegt dat er momenteel problemen zijn wat betreft overuren. Bedienden maken overuren maar mogen ze niet verletten. Volgens sommige operationele is dit in het belang van Fabricom.
De directie zegt dat ze dit zal onderzoeken.
Refter Ukkel
De WNA vraagt of er nog een toekomst is voor de maaltijden in de refter van Ukkel. Het personeel dat nog maaltijden benut in de refter is geslonken tot een 40-tal personen. De prijs van de maaltijden is de laatste jaren verdubbeld. De porties zijn niet wat ze moeten zijn. Er was een afspraak dat de prijs niet hoger mag zijn dan de waarde van één maaltijdcheque. Wat is de bedoeling op langere termijn? Is er nog een toekomst in de huidige vorm of wordt er naar andere oplossingen gezocht?
De directie zegt dat er naar de toekomst geen veranderingen zijn wat betreft de maaltijden in de refter. Er is inderdaad een grote terugval wat betreft het aantal maaltijden. Vroeger waren er externe personen die gebruik maakten van de refter, maar om veiligheidsredenen en ook de goedkope prijs voor buitenstaanders is hier een einde aan gekomen. Het probleem zal voorgelegd worden op het volgende directiecomité. Antwoord volgt later.
Leasingwagens
De WNA merkt op dat er grote veranderingen op til zijn wat betreft het toewijzen van leasingwagens.
Bedienden die vroeger recht hadden op een wagen uit categorie C worden nu ondergebracht in de D categorie. Wat is hier de oorzaak van?
De directie zegt dat ze met een Update begonnen zijn wat betreft de categorie leasingwagens. Ze zijn tot een besluit gekomen dat veel bedienden (kaders) in een te hoge categorie zijn ingeschreven.
Deze bedienden gaan nu ondergebracht worden in de categorie waartoe ze behoren. Volgens de directie moet er rekening gehouden worden met de functie en het type wagen. Alles moet gebeuren via het Hay-systeem en de wagens moeten toegewezen worden door H.R. Het is HR die de beslissing neemt in welke categorie de betrokkene valt.
Fietsvergoeding
De WNA meldt dar er bedienden zijn die per fiets naar het werk willen komen en vraagt of het mogelijk is om hen een fietsvergoeding toe te kennen, zij haalt hierbij een artikel tevoorschijn zoals het bij Colruyt gebeurt en overhandigt hiervan een kopie aan de directie die belooft het te zullen lezen.
De directie antwoordt dat zij hiervoor de infrastructuur zou moeten veranderen en personen aanstellen die zich hier uitsluitend mee zouden bezig houden.
Wordt vervolgd.
Maaltijdcheques
De WNA vraagt naar een oplossing voor het verdelen van de maaltijdcheques. Blijkbaar zijn er op plaatsen problemen wat betreft de verdeling. Vroeger werden die aangetekend per post opgestuurd. Nu zouden betrokkenen deze persoonlijk moeten komen ophalen. Soms gaat dit gepaard met lange afstanden en/of gebrek aan tijd. Bestaat er een procedure? Men kan toch aan de werknemers niet gaan vragen om deze maaltijdcheques buiten de werktijd te komen afhalen. Aangezien het hier om een deel van het loon gaat is het aan de werkgever om naar een oplossing te zoeken.
De directie zegt dat er geen maaltijdcheques met de post mogen opgestuurd worden. Bij eventueel verlies moet men telkens nieuwe maaltijdcheques aanvragen. Er zal gezocht worden naar een oplossing. Waarschijnlijk gaat het hier om enkele gevallen.
Systeem Charlie
De WNA zegt dat er enkel personen niet betaald zijn geweest die hun puntering doen via het nieuwe systeem “Charlie”. Blijkbaar zit het systeem nog met enkele kinderziektes. Mensen krijgen hun loonblad thuis en zien dat er aan hun punteringen veranderingen werden aangebracht zonder dat zij hiervan verwittigd zijn geweest,
De WNA vraagt naar een oplossing voor het verdelen van de maaltijdcheques. Blijkbaar zijn er op plaatsen problemen wat betreft de verdeling. Vroeger werden die aangetekend per post opgestuurd. Nu zouden betrokkenen deze persoonlijk moeten komen ophalen. Soms gaat dit gepaard met lange afstanden en/of gebrek aan tijd. Bestaat er een procedure? Men kan toch aan de werknemers niet gaan vragen om deze maaltijdcheques buiten de werktijd te komen afhalen. Aangezien het hier om een deel van het loon gaat is het aan de werkgever om naar een oplossing te zoeken.
De directie zegt dat er geen maaltijdcheques met de post mogen opgestuurd worden. Bij eventueel verlies moet men telkens nieuwe maaltijdcheques aanvragen. Er zal gezocht worden naar een oplossing. Waarschijnlijk gaat het hier om enkele gevallen.
Systeem Charlie
De WNA zegt dat er enkel personen niet betaald zijn geweest die hun puntering doen via het nieuwe systeem “Charlie”. Blijkbaar zit het systeem nog met enkele kinderziektes. Mensen krijgen hun loonblad thuis en zien dat er aan hun punteringen veranderingen werden aangebracht zonder dat zij hiervan verwittigd zijn geweest,
dit is nochtans de taak van de supervisor die de punteringen moet goedkeuren en de betrokken persoon moet contacteren ingeval hij/zij wijzigingen aanbrengt.
De directie antwoordt dat personen die met Charlie werken zelf het systeem moeten opvolgen en dat het invullen en het goedkeuren van de termijnen op tijd moet gebeuren.
Volgende vergadering: 28 juni 2011.
BBTK-TEAM