donderdag 6 september 2012

Syndicale vergadering 5 september 2012

 


VERSLAG SYNDICALE DELEGATIE/  DIRECTIE
5 SEPTEMBER 2012

1.Goedkeuring verslag 26 juni 2012:
Het verslag wordt goedgekeurd

2. Opvolgingspunten vorige vergadering:

* Werfcategorie bij recuperatie overuren / Fabricom:

   De werkgever stelt voor om de werfcategorie te    
   nemen van de dag voorafgaand aan de dag recuperatie
   overuren , de vakbonden gaan hier niet mee
   akkoord dus het blijft zoals vroeger bij de recuperatie overuren .

* Opwaardering nieuw statuut :

   De vakbonden had gevraagd om zowel de loon-
   barema’s als de verplaatsingsvergoedingen te
   herbekijken, de werkgever zegt dat daar geen
   ruimte voor is en stelt voor om iets te doen bij 10 jaar
   anciënniteit in de groepsverzekering en zegt dat qua de
   verplaatsingsvergoedingen dit onderwerp later terug
   aan bod komt met de sector CAO mobiliteit.

* Offshore vergoedingen :

   Naar aanleiding van meer werkzaamheden op zee
   was er een overeenkomst gesloten om de werknemers
   die voor C power werkten en op zee zaten een
   omstandigheidspremie te geven , het ABVV
   had gevraagd om deze premie aan iedereen te geven
   die gelijkaardige werken uitvoert op zee , de werkgever gaat
   hier op in en zegt voor gelijkaardige werken ook deze
   premie uit te betalen .



* Sector C.A.O. metaal Mobiliteit

   In de sector C.A.O. van de metaalsector staat dat de
   bedrijven vanaf 1 april 2012 een nieuwe mobiliteits-
   vergoeding moeten betalen en dat alle andere
   verplaatsingsvergoedingen in het nieuwe systeem
   moeten overgenomen worden met evenwel de volgende
   voorwaarden dat het noch voor de werknemers inkomens
   verlagend mag zijn, en voor de werkgever niet kosten
   verhogend mag zijn , en dit voor alle werknemers in de sector
   metaal , het bedrag is 0,1316 / km bruto .
   Tegen eind december wil de werkgever  hier
   samen met de vakbonden een akkoord over
   hebben om dit effectief in te vullen bij Fabricom en zo
   te ontsnappen aan de boetes van de R.S.Z of de F.O.D.

* Esperanza ( loonverwerkingsprogramma ):

   Met het nieuwe systeem is het de bedoeling dat men op
   de werven alleen nog de uren en eventueel aan premies
   gekoppelde werken invult en dat het systeem de rest
   doet , dit zou een vereenvoudiging moeten zijn voor op
   werven en ook geen statutenkennis meer vereisten van
   punteerders op de werven, alle arbeidsvoorwaarden van
   elk ex statuut zullen in het systeem zitten.
   Vooraleer het systeem definitief in voege zal gaan zullen 
   er verschillende testen gedaan worden om de juistheid
   na te trekken, de bedoeling ervan is dat alle arbeids-
   voorwaarden correct uitbetaald worden in functie van 
   de overeenkomsten van elk statuut .

   Later zal ook bekeken worden om de kleinere populatie
   van een aantal statuten over te hevelen naar het
   nieuwe Fabricom statuut ( vb ex- Broux, ex- Fulton )
  

* Onderaanneming:

   De vakbonden vragen met aandrang voorrang
   te geven aan ons eigen personeel om deze tewerk te
   stellen ( niet tijdelijk werkloos ) i.p.v. onderaanneming
   binnen te halen in de onderneming.

* Eindeloopbaan debat:

   Aangezien we allemaal langer zullen moeten werken
   volgens de Belgische en Europese politiekers hadden
   wij als ABVV gevraagd om op Fabricom een
   gesprek te openen om oudere en fysiek beperkte werknemers
   een volwaardig en respectvol einde van hun loopbaan
   binnen Fabricom te bekomen, hierop antwoord de werkgever  
   dat dit dossier per dossier bekeken word en dat er geen
   globale oplossing is.

   Het ABVV zegt hierop dat Fabricom hierin
   een grote verantwoordelijkheid draagt aangezien
   sommige werknemers al 10, 20 soms 30 jaar fysieke zware
   arbeid heeft verricht voor het bedrijf en dat men deze
   werknemer niet zoals een vuilniszak aan de deur kan zetten,
   wij vragen om deze werknemers te ontlasten van zware arbeid
   door deze een lichtere job te geven of betere
   hulpmiddelen ( machines ) of in te schakelen in peter-
   schap waar deze werknemers een meerwaarde zijn wegens
   hun kennis en motivatie .

* Brug- of pensioenering:

   De vakbonden vragen om elke werknemer die op brug-
   pensioen of pensioen vertrekt een gelijkwaardig
   afscheid te bezorgen, hierop antwoord de werkgever
   dat dit een aangelegenheid is van de
   dienst waar de werknemer heeft gewerkt aangezien daar
   zijn tewerkstellingsplaats is en daar zijn directe
   collega’s werken, de directie zal dit meedelen op een
   volgende meeting met de departement managers en
   directeurs.

Na de middag om 13u  werd de vergadering verder gezet samen met de bedienden vakbonden en werkgever aangaande samenlopende onderwerpen

C.A.O. Track&Trace
De te ondertekenen C.A.O. wordt door de werkgever overhandigd aan de sociale partners. Ingeval er opmerkingen zijn kunnen deze besproken worden.
Volgende opmerkingen worden naar voorgebracht door de vakbonden:

-In geval inbreuken kunnen betrokken werknemers bijgestaan worden door een lid van de syndicale delegatie
-De sancties bij eventuele inbreuken zijn opgenomen in het arbeidsreglement.
-In geval interims gebruik maken van bedrijfsvoertuigen zullen zij onder dezelfde te volgen maatregelen vallen als de werknemers van Fabricom.
-De personen die inzage en controle hebben over het systeem moeten zich houden aan de wet op de privacy en ingeval misbruik hiervan zullen zij gesanctioneerd worden.
-De vakbonden merkt op dat de overhandigde lijst met personen die toegang hebben tot het systeem veel te lang is.
-Het kan niet zijn dat een secretaresse en een externe verantwoordelijke toegang hebben tot het systeem.
-De werkgever gaat hier mee akkoord en zal in samenspraak met de sociale partners de lijsten aanpassen.
-Wat betref laden en lossen? Deze uren zullen niet aanzien worden als arbeidstijd. Voor de vakbonden kan dit niet en moet dit herbekeken worden. De werkgever zal hiervoor het nodige doen.
-Ingeval er wijzigingen zijn in de lijsten zal dit besproken worden in de ondernemingsraad
(Up date van de bijlages 1 en 2). Voor de werkgever is dit geen probleem om dit te doen.

De werkgever zegt ingeval dat C.A.O. niet ondertekend wordt door de vakbonden, Fabricom toch zal doorgaan met het invoeren van het systeem.
Het systeem wordt immers opgedrongen door de inspectie van het Ministerie. Ingeval inbreuken hangt er Fabricom een hoge boete boven het hoofd. Dus alles zal uitgevoerd worden zoals gepland.
C.A.O. BuitenlandDe werkgever vraagt of er opmerkingen zijn op de C.A.O. Buitenland. De vakbond zegt dat de huisvestiging tussen arbeiders en bedienden wel een groot verschil is. Arbeiders moeten in het kamp logeren, bedienden beschikken over goed ingerichte appartementen.
Zij vraagt ook waarom er zo een groot verschil is tussen de scheidingsvergoeding arbeiders/bedienden en het leidinggevende personeel.
Wat verstaat de directie onder scheiding? Dit is voor elke werknemer toch hetzelfde?
De vakbond vraagt waarom de Directie nu terug op de proppen komt met een C.A.O buitenland.
Dit is oudsher en dateert al uit de periode 1994. De vakbonden stelt voor om het voorstel terug voor te leggen aan de in 2008 opgerichte werkgroep buitenland. Hun voorstel was toen 45 euro scheidingsvergoeding.
De werkgever zegt dat dit niet aan de orde is aangezien er hierover geen eensgezindheid was onder de betrokkenen aanwezigen.
Voor de werkgever is het geen must dat deze C.A.O ondertekend wordt, het is enkel een opsomming van wat momenteel bestaat binnen het bedrijf.
Ingeval er geen ondertekening is, zal Fabricom doorgaan met het systeem dat de dag van vandaag wordt gebruikt. Voor het ABVV is dit onvoldoende.
Kilometervergoeding in opdrachtDe werkgever meldt dat zij de nieuwe brandstofprijzen nog niet hebben binnen gekregen; van zodra deze gekend zijn, zullen deze medegedeeld worden.
De vakbond vraagt om een herberekening te doen van de parameters (onderhoud, taks, verzekering, aankoop wagen,enz.).
De werkgever zegt dat zij deze vraagt voorgelegd hebben aan Fleet maar dat zij tot op heden nog geen antwoord hebben ontvangen. Er zal terug contact opgenomen worden met Fleet. De nieuwe km in opdracht vergoeding is toepasbaar vanaf 1 september.
Elektronische LoonbrievenDe werkgever zegt dat de volgende HR-News zal communiceren over de elektronische loonbrief. Bedoeling is uitleg te geven over hoe alles in zijn werk zal gaan en wie deze elektronisch doorgestuurd wil hebben en wie niet. Voor bedienden en arbeiders in het bezit van een
E-mailadres is het de bedoeling om deze te versturen op het E-mailadres van Fabricom.
De vraag zal persoonlijk aan alle werknemers gesteld worden hoe zij hun loonbrief wensen te ontvangen
CAO 90
De vakbonden vragen of er dit jaar ook een premie uitbetaald wordt.
De werkgever antwoordt dat dit zal besproken worden in de volgende Ondernemingsraad.