VERSLAG SYNDICALE DELEGATIE/ DIRECTIE
5 SEPTEMBER 2012
1.Goedkeuring verslag 26 juni 2012:
Het verslag wordt goedgekeurd
2. Opvolgingspunten vorige vergadering:
* Werfcategorie bij recuperatie overuren / Fabricom:
De werkgever stelt voor om de werfcategorie te
nemen van de dag voorafgaand aan de dag recuperatie
overuren , de vakbonden gaan hier niet mee
akkoord dus het blijft zoals vroeger bij de recuperatie overuren .
* Opwaardering nieuw statuut :
De vakbonden had gevraagd om zowel de loon-
barema’s als de verplaatsingsvergoedingen te
herbekijken, de werkgever zegt dat daar geen
ruimte voor is en stelt voor om iets te doen bij 10 jaar
anciënniteit in de groepsverzekering en zegt dat qua de
verplaatsingsvergoedingen dit onderwerp later terug
aan bod komt met de sector CAO mobiliteit.
* Offshore vergoedingen :
Naar aanleiding van meer werkzaamheden op zee
was er een overeenkomst gesloten om de werknemers
die voor C power werkten en op zee zaten een
omstandigheidspremie te geven , het ABVV
had gevraagd om deze premie aan iedereen te geven
die gelijkaardige werken uitvoert op zee , de werkgever gaat
hier op in en zegt voor gelijkaardige werken ook deze
premie uit te betalen .
* Sector C.A.O. metaal Mobiliteit
In de sector C.A.O. van de metaalsector staat dat de
bedrijven vanaf 1 april 2012 een nieuwe mobiliteits-
vergoeding moeten betalen en dat alle andere
verplaatsingsvergoedingen in het nieuwe systeem
moeten overgenomen worden met evenwel de volgende
voorwaarden dat het noch voor de werknemers inkomens
verlagend mag zijn, en voor de werkgever niet kosten
verhogend mag zijn , en dit voor alle werknemers in de sector
metaal , het bedrag is 0,1316 / km bruto .
Tegen eind december wil de werkgever hier
samen met de vakbonden een akkoord over
hebben om dit effectief in te vullen bij Fabricom en zo
te ontsnappen aan de boetes van de R.S.Z of de F.O.D.
* Esperanza ( loonverwerkingsprogramma ):
Met het nieuwe systeem is het de bedoeling dat men op
de werven alleen nog de uren en eventueel aan premies
gekoppelde werken invult en dat het systeem de rest
doet , dit zou een vereenvoudiging moeten zijn voor op
werven en ook geen statutenkennis meer vereisten van
punteerders op de werven, alle arbeidsvoorwaarden van
elk ex statuut zullen in het systeem zitten.
Vooraleer het systeem definitief in voege zal gaan zullen
er verschillende testen gedaan worden om de juistheid
na te trekken, de bedoeling ervan is dat alle arbeids-
voorwaarden correct uitbetaald worden in functie van
de overeenkomsten van elk statuut .
Later zal ook bekeken worden om de kleinere populatie
van een aantal statuten over te hevelen naar het
nieuwe Fabricom statuut ( vb ex- Broux, ex- Fulton )
* Onderaanneming:
De vakbonden vragen met aandrang voorrang
te geven aan ons eigen personeel om deze tewerk te
stellen ( niet tijdelijk werkloos ) i.p.v. onderaanneming
binnen te halen in de onderneming.
* Eindeloopbaan debat:
Aangezien we allemaal langer zullen moeten werken
volgens de Belgische en Europese politiekers hadden
wij als ABVV gevraagd om op Fabricom een
gesprek te openen om oudere en fysiek beperkte werknemers
een volwaardig en respectvol einde van hun loopbaan
binnen Fabricom te bekomen, hierop antwoord de werkgever
dat dit dossier per dossier bekeken word en dat er geen
globale oplossing is.
Het ABVV zegt hierop dat Fabricom hierin
een grote verantwoordelijkheid draagt aangezien
sommige werknemers al 10, 20 soms 30 jaar fysieke zware
arbeid heeft verricht voor het bedrijf en dat men deze
werknemer niet zoals een vuilniszak aan de deur kan zetten,
wij vragen om deze werknemers te ontlasten van zware arbeid
door deze een lichtere job te geven of betere
hulpmiddelen ( machines ) of in te schakelen in peter-
schap waar deze werknemers een meerwaarde zijn wegens
hun kennis en motivatie .
* Brug- of pensioenering:
De vakbonden vragen om elke werknemer die op brug-
pensioen of pensioen vertrekt een gelijkwaardig
afscheid te bezorgen, hierop antwoord de werkgever
dat dit een aangelegenheid is van de
dienst waar de werknemer heeft gewerkt aangezien daar
zijn tewerkstellingsplaats is en daar zijn directe
collega’s werken, de directie zal dit meedelen op een
volgende meeting met de departement managers en
directeurs.
Na de middag om 13u werd de vergadering verder gezet samen met de bedienden vakbonden en werkgever aangaande samenlopende onderwerpen
C.A.O. Track&Trace
De te ondertekenen C.A.O. wordt door de werkgever overhandigd aan de sociale partners. Ingeval er opmerkingen zijn kunnen deze besproken worden.
Volgende opmerkingen worden naar voorgebracht door de vakbonden:
-In geval inbreuken kunnen betrokken werknemers bijgestaan worden door een lid van de syndicale delegatie
-De sancties bij eventuele inbreuken zijn opgenomen in het arbeidsreglement.
-In geval interims gebruik maken van bedrijfsvoertuigen zullen zij onder dezelfde te volgen maatregelen vallen als de werknemers van Fabricom.
-De personen die inzage en controle hebben over het systeem moeten zich houden aan de wet op de privacy en ingeval misbruik hiervan zullen zij gesanctioneerd worden.
-De vakbonden merkt op dat de overhandigde lijst met personen die toegang hebben tot het systeem veel te lang is.
-Het kan niet zijn dat een secretaresse en een externe verantwoordelijke toegang hebben tot het systeem.
-De werkgever gaat hier mee akkoord en zal in samenspraak met de sociale partners de lijsten aanpassen.
-Wat betref laden en lossen? Deze uren zullen niet aanzien worden als arbeidstijd. Voor de vakbonden kan dit niet en moet dit herbekeken worden. De werkgever zal hiervoor het nodige doen.
-Ingeval er wijzigingen zijn in de lijsten zal dit besproken worden in de ondernemingsraad
(Up date van de bijlages 1 en 2). Voor de werkgever is dit geen probleem om dit te doen.
De te ondertekenen C.A.O. wordt door de werkgever overhandigd aan de sociale partners. Ingeval er opmerkingen zijn kunnen deze besproken worden.
Volgende opmerkingen worden naar voorgebracht door de vakbonden:
-In geval inbreuken kunnen betrokken werknemers bijgestaan worden door een lid van de syndicale delegatie
-De sancties bij eventuele inbreuken zijn opgenomen in het arbeidsreglement.
-In geval interims gebruik maken van bedrijfsvoertuigen zullen zij onder dezelfde te volgen maatregelen vallen als de werknemers van Fabricom.
-De personen die inzage en controle hebben over het systeem moeten zich houden aan de wet op de privacy en ingeval misbruik hiervan zullen zij gesanctioneerd worden.
-De vakbonden merkt op dat de overhandigde lijst met personen die toegang hebben tot het systeem veel te lang is.
-Het kan niet zijn dat een secretaresse en een externe verantwoordelijke toegang hebben tot het systeem.
-De werkgever gaat hier mee akkoord en zal in samenspraak met de sociale partners de lijsten aanpassen.
-Wat betref laden en lossen? Deze uren zullen niet aanzien worden als arbeidstijd. Voor de vakbonden kan dit niet en moet dit herbekeken worden. De werkgever zal hiervoor het nodige doen.
-Ingeval er wijzigingen zijn in de lijsten zal dit besproken worden in de ondernemingsraad
(Up date van de bijlages 1 en 2). Voor de werkgever is dit geen probleem om dit te doen.
De werkgever zegt ingeval dat C.A.O. niet ondertekend wordt door de vakbonden, Fabricom toch zal doorgaan met het invoeren van het systeem.
Het systeem wordt immers opgedrongen door de inspectie van het Ministerie. Ingeval inbreuken hangt er Fabricom een hoge boete boven het hoofd. Dus alles zal uitgevoerd worden zoals gepland.
C.A.O. BuitenlandDe werkgever vraagt of er opmerkingen zijn op de C.A.O. Buitenland. De vakbond zegt dat de huisvestiging tussen arbeiders en bedienden wel een groot verschil is. Arbeiders moeten in het kamp logeren, bedienden beschikken over goed ingerichte appartementen.
Zij vraagt ook waarom er zo een groot verschil is tussen de scheidingsvergoeding arbeiders/bedienden en het leidinggevende personeel.
Wat verstaat de directie onder scheiding? Dit is voor elke werknemer toch hetzelfde?
De vakbond vraagt waarom de Directie nu terug op de proppen komt met een C.A.O buitenland.
Dit is oudsher en dateert al uit de periode 1994. De vakbonden stelt voor om het voorstel terug voor te leggen aan de in 2008 opgerichte werkgroep buitenland. Hun voorstel was toen 45 euro scheidingsvergoeding.
De werkgever zegt dat dit niet aan de orde is aangezien er hierover geen eensgezindheid was onder de betrokkenen aanwezigen.
Voor de werkgever is het geen must dat deze C.A.O ondertekend wordt, het is enkel een opsomming van wat momenteel bestaat binnen het bedrijf.
Ingeval er geen ondertekening is, zal Fabricom doorgaan met het systeem dat de dag van vandaag wordt gebruikt. Voor het ABVV is dit onvoldoende.
Kilometervergoeding in opdrachtDe werkgever meldt dat zij de nieuwe brandstofprijzen nog niet hebben binnen gekregen; van zodra deze gekend zijn, zullen deze medegedeeld worden.
De vakbond vraagt om een herberekening te doen van de parameters (onderhoud, taks, verzekering, aankoop wagen,enz.).
De werkgever zegt dat zij deze vraagt voorgelegd hebben aan Fleet maar dat zij tot op heden nog geen antwoord hebben ontvangen. Er zal terug contact opgenomen worden met Fleet. De nieuwe km in opdracht vergoeding is toepasbaar vanaf 1 september.
Elektronische LoonbrievenDe werkgever zegt dat de volgende HR-News zal communiceren over de elektronische loonbrief. Bedoeling is uitleg te geven over hoe alles in zijn werk zal gaan en wie deze elektronisch doorgestuurd wil hebben en wie niet. Voor bedienden en arbeiders in het bezit van een
E-mailadres is het de bedoeling om deze te versturen op het E-mailadres van Fabricom.
De vraag zal persoonlijk aan alle werknemers gesteld worden hoe zij hun loonbrief wensen te ontvangen
CAO 90
De vakbonden vragen of er dit jaar ook een premie uitbetaald wordt.
De werkgever antwoordt dat dit zal besproken worden in de volgende Ondernemingsraad.