dinsdag 6 maart 2012

Vergadering Syndicale delegatie van 05-03-2012



Deze vergadering omvatte 2 punten:


1. Track&Trace.
2. Buitenland.


1. Track&Trace
De WGA overhandigt aan de S.D. een copie van de “verbeterde” versie van de CAO met betrekking tot het gebruik van een geolocatie-systeem “Track&Trace.
Deze CAO is opgesteld na de opmerkingen van de syndicale afvaardiging arbeiders en bedienden.
De WNA zegt dat deze CAO vroeger had moeten worden uitgedeeld en niet op het moment van de vergadering. Na lezing van deze CAO werden er nog een paar veranderingen aangebracht.
Art.1: Interims krijgen dezelfde voorwaarden. Interims krijgen 2 badges op naam; de onderaannemers komen niet in aanmerking voor de Fabricom voertuigen. De badges zijn op naam en mogen niet uitgeleend worden.
Art.2: Werkgerelateerde verplaatsingen tellen vanaf het vertrek thuis.
Art.3: De WNA zegt dat wat buiten de werkuren gebeurd niet in de CAO mag staan en verwijst naar de privacy commissie. De privacy commissie meldt dat permanente controle overmatig is.
De WGA  zegt dat de 3 adviezen verschillend zijn maar gestroomlijnd moeten worden. De privé knop wordt niet getraceerd maar dient als bewijsmiddel voor het voordeel in natura. Privé gebruik komt niet in kaart.
De WGA stelt voor om de reisboekjes voor een deel te elektroniseren.
De WNA merkt op dat er in Track&Trace geen sprake is van CO2 en dat deze er niks mee te maken heeft; dit staat in geen enkele wetgeving.
Art.4: Met bijlage 1 bedoelt men de lijst die in de O.R. verdeeld wordt.
De WNA vraagt of het mogelijk is om een persoon aan te duiden die zich bezighoudt met alle misbruiken van het systeem. De WGA antwoordt dat zij een persoon zullen aanduiden.
Art.5-6-7 en 8 blijven onveranderd.


2. Buitenland
Deze bespreking omvatte 4 punten: de reistijd, de vergoeding overuren, de verblijfsvergoedingen en de betaalde feestdagen.


-          Reistijd: Het 1 u 30 wordt vergoed. Voor wie dit al in orde is komt er niks bij. Per regio en type vervoermiddel is dit verschillend. Elke werfopening moet duidelijk stellen wat de werkelijke reistijd is: per regio, per missie, per type vervoermiddel. Problemen zullen bekeken worden.


-          Vergoeding overuren: Alle uren boven de 39 u 33 per week zijn   overuren (met volledig logementcyclus). Het buitenland moet ook uurroosters vastleggen want deze zullen dienen voor de berekening van de overuren. Bijv. het uurrooster voorziet 10 uren/dag en men werkt 12 uren, dan zijn er slechts 2 overuren. Uitzondering is High Voltage want de logementcyclus wordt daar per week berekend (39 u 33).


-          Verblijfsvergoedingen: deze blijven ongewijzigd en zullen in het verslag opgenomen worden.


-          Betaalde feestdagen: De reglementering buitenland bij werken op een betaalde feestdag: is deze dag op het einde van het jaar niet genomen, dan wordt deze het jaar erop betaald als een verlofdag. Er bestaan 3 types werven in het buitenland: werf met logementcyclus, werf met dagelijkse verplaatsingen, werf met specifieke verplaatsingen (wordt geval per geval bekeken).


Dit alles zal voortaan in de werfopeningen vermeld worden.


Er zal over deze 2 punten een nieuwe vergadering gepland worden, bedienden en arbeiders samen.


Volgende vergadering: datum nog niet bepaald.