Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd op uitzondering van enkele opvolgingspunten.
Opvolgingspunten
Hepatitis A
De WNA zegt dat er nog arbeiders zijn die geen inentingen hebben gekregen tegen hepatitis A. Het gaat over arbeiders die in waterzuiveringstations werken. Klopt dit?
De voorzitter zegt dat al wie in waterzuiveringstations werkt ingeënt zou moeten zijn. Is dit niet het geval dan moet dit zo snel mogelijk gebeuren.
Opleiding voor chauffeurs met rijbewijs categorie C
De WGA zegt dat ze bezig zijn wat betreft de update van de lijsten voor de chauffeurs die in het bezit zijn van een rijbewijs categorie C aangezien het K.B. hieromtrent verlicht werd; t.t.z. dat als het rijden met een vrachtwagen van meer dan 7,5 ton niet de hoofdbaan is van de chauffeur dan is dit niet meer nodig. De WGA heeft tijd tot 2016 om alles recht te zetten.
Containerpark Aartselaar
De voorzitter zegt dat hij contact heeft genomen met alle verantwoordelijken van Aartselaar. Bedoeling is om iedereen op dezelfde lijn te hebben wat betreft de afvalcontainers in Aartselaar. Probleem is dat er veel afval in de containers wordt achtergelaten voor en na de werkuren in Aartselaar.
Fleece
De WNA vraagt om iedereen een fleece te geven (Bedienden en Arbeiders). De WGA zegt dat er enkel een fleece voorzien is voor werknemers (Bedienden en Arbeiders) die blootstaan aan de koude (buitenwerk). Bedienden die nooit buiten op de werven komen hebben geen recht op een fleece. Elk geval moet apart bekeken worden.
Vloer rond lascabine Aartselaar
De WNA zegt dat er werkzaamheden hebben plaatsgevonden rond de lascabine. Is dit het eindresultaat?
De WGA zegt dat ze naar oplossingen zoeken wat betreft het probleem aan de lascabine. Er is contact opgenomen met de verantwoordelijke van het gebouw (Facility Managment).
Fleet
De WNA merkt op dat er veel onduidelijkheden zijn wat betreft de lijst van garages waar onze werknemers terecht kunnen voor reparaties . Momenteel is er een lijst met 20 garages waar men terecht kan.
De WGA zegt dat deze lijst niet meer correct is en dat er vanuit O.S.S nieuwe instructies zullen volgen. Bedoeling is de lijst van de vroegere garages ook op te nemen in de nieuwe lijst.
Stand van zaken actieplan Grimbergen
De WGA zegt dat er eind januari 2011 een vergadering heeft plaatsgevonden. Het laatste keuringsverslag van SGS dateert van eind 2006 en belangt het AREI reglement aan. Er is bij Vinçotte een nieuw controleonderzoek aangevraagd. Voor de bendingsmachines is er een actieplan voorzien dat loopt over het ganse jaar 2011.Voor andere machines is er een actieplan voorzien naar de toekomst toe. Het actieplan zal maandelijks opgevolgd worden in het comité. Voor eventuele vragen kan er contact opgenomen worden met de plaatselijke preventieadviseur.
Arcelor Mittal (ex Sidmar)
De WNA vraagt een stand van zaken aangaande de werfaccommodatie binnen de site van Sidmar.
De WGA zegt dat ze nog niet meer weten dan vorige maand, maar dit blijft een opvolgingspunt.
De WNA vraagt of de werknemers op de werf Esso gaan samengebracht worden in 1 werfketen (piping&electriciteit). Wat is de bedoeling hiervan?
De WGA zegt dat dit kostenbesparend is. Momenteel staan daar lege werfcontainers. Er zijn nog wel problemen wat betreft het huisvesten van alle arbeiders (kleerkasten, refter, waszaal). Momenteel voldoet men niet aan de wettelijke normen, maar dit zal opgelost worden.
Lift achterbouw Aartselaar
De WGA zegt dat er in de achterbouw Aartselaar geen lift zal geplaatst worden. Ze zien er het nut niet van in.
Noodtrappen en nooduitgangen Sites
De WGA toont aan de hand van slides op welke sites er nooduitgangen en brandtrappen moeten voorzien worden. Het gaat over de sites Aartselaar en Grimbergen.
Parking Braine l’Alleud
De WNA zegt dat er problemen waren bij het betreden van de parking achteraan voor het personeel in Braine. Er waren daar werken aan de gang door een onderaannemer en die heeft geen extra toegang voorzien naar de parking. Bij regenweer was de parking door waterlast bijna niet toegankelijk voor de werknemers van Braine L’Alleud. De werken zijn intussen beëindigd.
De WGA zegt dat deze werken uitgevoerd zijn door een onderaannemer en niet in opdracht waren van Fabricom. Fabricom heeft dan ook de onderaannemer in gebreke laten stellen omdat hij zich niet aan de afspraken heeft gehouden. Er is besloten dat het betrokken personeel op kosten van Fabricom naar de carwash mag gaan. Het was inderdaad schandalig zoals deze werf er bijlag. Spijtig genoeg hebben wij één jaar in deze onprettige situatie moeten leven. Maar eindelijk is alles opgelost.
Felicitaties werknemers Distributie
De Divisiemanager heeft opdracht gegeven aan alle leidinggevenden om de felicitaties van de klanten over te maken aan de werknemers van Distributie; dit omdat zij in de strenge vrieskoude correct werk afleverden.
Nieuwe punten
Evaluatie actieplan 2010
Het Hoofd van de preventiedienst maakt een evaluatie van het actieplan 2010. De frequentiegraad voor 2010 is 6,04; dit is een daling van 30% ten opzichte van 2009. De Ernstgraad is 0,27 en is een daling van 20% ten opzichte van 2009. Evacuatieoefeningen zijn gehouden op alle sites. Alle 10 vooropgestelde thema’s worden thema per thema overlopen. De betrachte doelstelling is behaald.
Nieuw organigram Safety Departement
Het Hoofd van de preventiedienst stelt de nieuwe structuur voor wat betreft het Safety Departement. Veel verandert er niet. Alles is nu ingedeeld in 3 Blokken, namelijk Infra – Industry – International Operations.
Voor elk Blok is er een verantwoordelijke die zijn eigen mensen zal aansturen. Dit organogram zal overhandigd worden aan de comitéleden.
Hoboken
De WNA merkt op dat de verlichting in de hoge hallen in Hoboken niet voldoet aan de wettelijke normen. Bij toolboxmeetings is dit al voldoende aan bod geweest maar er mag weinig of niets over gevraagd worden door de werknemers. De WNA vraag om een luxmeting te laten uitvoeren op de werkposten in Hoboken.
De WGA gaat akkoord om een luxmeting te laten uitvoeren in Hoboken.
Toolboxmeetings
In verschillende divisies worden de toolboxmeetings niet gegeven zoals het hoort. Er wordt gevraagd om het document te ondertekenen zonder dat er een uiteenzetting door de verantwoordelijke heeft plaatsgevonden. Dit is zeker de procedure niet en de afspraak in het comité was dat iedereen een toolboxmeeting moet krijgen.
De WGA zegt dat alles correct moet uitgevoerd worden. Er zullen inderdaad afdelingen zijn waar alles niet verloopt zoals het hoort. Voor wat betreft buitenlanders wordt dit gedaan door de contractor.
Kleine werken asbest
De WNA vraagt of de procedure werken met asbest nog wordt nageleefd. Wat zijn kleine werken?
De WGA zegt dat werken met asbest moeten worden uitgevoerd door gespecialiseerde firma’s. We mogen zeker geen bedrijf worden dat zich gaat specialiseren in het verwijderen en vervoeren van asbest.
Opleiding werknemers met vervallen attesten
De WNA zegt dat er vanuit de cel opleiding uitnodigingen worden verstuurd wat betreft het opvolgen van veiligheidsopleidingen. De operationelen geven geen toestemming om de opleiding te volgen. Resultaat is dat sommige werknemers op de werf zonder attest werken uitvoeren.
De WGA zegt dat dit niet kan getolereerd worden.
Grimbergen
De WNA zegt dat er bij het plooien van buizen voorzien van een vernislaag schadelijke dampen vrijkomen. Bestaat er een procedure en wordt deze nageleefd?
De WGA zegt dat er inderdaad een procedure bestaat. Buizen met vernis moeten gezandstraald worden en de leiding van Grimbergen weet hiervan.
Stofhinder Grimbergen
De WNA zegt dat er momenteel werkzaamheden bezig zijn in de werkplaats van Grimbergen waar veel stof vrijkomt. Onze werknemers in de werkplaats staan bloot aan dit stof en vragen naar een oplossing. De WNA vraagt of dit niet kan opgelost worden door waterbesproeiing.
De WGA zegt dat bij eventuele besproeiing de waterputten van de bendingmachines vervuild worden. Dit gaat leiden tot grote achterstand wat betreft het plooien van de buizen.
Overdracht en onderhoud Voertuigen
De WNA vraagt om in de toekomst toe te kijken ingeval er voertuigen veranderen van chauffeur of dienst.
De laatste tijd wordt deze in erbarmelijke toestand geleverd aan de chauffeur die met dit voertuig moet rijden. Het voertuig is vanbinnen een vuilbak en lange tijd niet gewassen. In sommige gevallen levert Fleet een reservevoertuig met 200.000 Km op de teller. Bestaat er een procedure wat betreft onderhoud en levensduur voor de wagens?
De WGA zegt dat alle voertuigen nagekeken worden bij O.S.S als ze worden afgeleverd. Er wordt gekeken op onderhoud en netheid. Nazicht van boorddocumenten gebeurt alvorens het voertuig Zwijndrecht verlaat.
Wat met de kilometerstanden? Dit heeft niks met veiligheid te maken.
Onderhoud Pc, beeldschermen en telefoons
De WNA vraagt om in de toekomst de computers, beeldschermen en telefoons grondig te laten reinigen. In het verleden gebeurde dit op frequente basis en werd dit uitgevoerd door een externe firma. Naar verluid zou het financiële aspect een rol spelen en zou dit de reden zijn dat pc en telefoons niet meer gereinigd worden. Klopt dit?
De WGA zal hiervoor het nodige doen en nagaan wanneer de laatste poetsbeurt heeft plaatsgevonden.
Orthofone Oordopjes
De WNA vraagt om reinigingssetjes in stock te nemen in het magazijn van Zwijndrecht. Momenteel moeten deze besteld worden.
De WGA zegt dat ze het nodige zullen doen
Vasttapijt burelen Ukkel
De WNA zegt dat er momenteel klachten in Ukkel zijn van jeuk aan de onderste ledenmaten. Verleden jaar was dit ook een feit en heeft men vastgesteld dat de oorzaak hiervan ongedierte in het vasttapijt was. Toen is er een speciale firma gekomen om het vasttapijt een behandeling te geven. De WNA vraagt of dit kan herhaald worden dit jaar. Misschien kan men het vasttapijt verwijderen en tegels plaatsen?
De WGA zal het nodige doen en contact opnemen met Facility Managment.
Distributie
De WNA vraagt een stand van zaken wat betreft chemische toiletten voor werven van lange duur.
De WGA antwoordt dat zij contact hebben gehad met het syndicaat van de appartementsgebouwen en dat zij tot een overeenkomst zijn gekomen dat onze mensen daar het toilet mogen gebruiken.
Voor de privé woningen is er nog geen oplossing. Wordt gevolgd.
Bobijnen of Zware stukken
De WNA vraagt hoe het laden en lossen moet gebeuren na sluitingstijd. Onze werknemers moeten het materiaal manueel in het voertuig laden.
De Voorzitter zegt dat hij de problematiek zal bekijken en een antwoord gaat geven tegen volgende vergadering.
Plooitangen Instrumentatie
De WNA vraagt om de Ridgidtangen te vervangen door Swagelocktangen. Deze tang is gebruiksvriendelijk.
O.S.S logistiek is op de hoogte van dit probleem en zegt dat ze moeten mee evolueren met de huidige techniek. Zij zullen Swagelocktangen aankopen.
Volgende vergadering: 24/03/2011.
BBTK-SETca Team